Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisningsmiljøvurdering 2023

Det fremgår af "undervisningsmiljøloven" (LBK nr 316 af 05/04/2027 - Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø), at en folkeskole, minimum hvert 3. år, skal udarbejde en undervisningsmiljøvurdering, som minimum indeholder følgende elementer:

1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø

2) Beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer

3) Udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstaterende problemer skal løses

4) Forslag til retningslinjer for opfølgning på handleplan

Ad 1: 

Bygningen som rummer 4. - 9. årgang samt faglokaler er blevet renoveret frem mod 2018, og fremstår så det efterlever gældende forskrifter. 

Bygningen som rummer 0. - 3. årgang samt SFO'en har været udfordret af indtrængende vand ved kraftige byger. Dette er blevet udbedret, idet klimaskærmen er blevet tætnet. Vi har købt nye borde og stole til 1. - 3. årgang medio 2022. 

SFO'en ønskes delvis nyindrettet, så den bedre rummer mange børn ved dårligt vejr. 

Legepladsens tidligere elementer er fjernet, og vi har bestilt ny legeplads, der bliver etableret inden udgangen af 2023: LINK

Ad 2: 

Elevernes trivselsmåling 2023 viser en faldende tendens ift. trivsel. Dette har stort fokus blandt personale og ledelse.

De udendørs lege- og læringsområder trænger til nye elementer, der understøtter udviklingen af elevernes sanseintegration. Det skal vi have håndteret.

Ad 3 og ad 4:  

Legepladsens tidligere elementer er fjernet, og vi har bestilt ny legeplads, der bliver etableret inden udgangen af 2023: LINK

Den nye legeplads kommer til at understøtte udviklingen af elevernes sanseintegration; bl.a. ved at mange af elementerne understøtter vestibulærsansen og den proprioceptive sans.

Håndtering af faldende tendens i trivselsmåling 2023:

Det pædagogiske personale på almenskolen har ved skolemøde haft fælles fokus på at skærpe opmærksomheden på følgende strategier:

  • Opfølgning på elevernes trivselsmåling; “Teamets opfølgning”, sparringer i afdelingen, behandlet ved skolemøde samt i skolebestyrelsen.

  • Trivselsdag; første fredag i marts.

  • Venskabsklasser.

  • Opfølgning på personalets trivselsmåling.

  • Den gode klasse; herunder “Oplæg om forældrenes betydning for den gode klasse”, “Nedsættelse af forældreråd”, “Fri for mobberi”, “Digital dannelse”, “Stærke sammen”, “Konflikthåndtering”, “Tema om fester”. 

  • Kompetenceløft; “Stærke sammen”, “Stærke fællesskaber”.

  • Deltagelse i projekt under Socialstyrelsen.