Formål
At skabe tolerante og positive børnefællesskaber, der hviler på skolens grundværdier, så trivslen fremmes og mobbekultur forhindres.
Målsætninger
- At forebygge mobning systematisk
- At kende til mobningens mekanismer, så vi kan arbejde professionelt med forebyggelse og håndtering
- At arbejde involverende og samarbejdende som en del af vores strategi
- At alle børn oplever, at være en del af fællesskaber i løbet af skoledagen
- At fokus flyttes fra enkeltpersoners handlinger til styrkelse af fællesskabet
- At forældre, professionelle og børn kender til mobningens mekanismer og samarbejder om at forebygge uhensigtsmæssige gruppedynamikker.
Definition af mobning:
- handler om udstødelse – eksklusion – fra et fællesskab.
- foregår i og omkring et gruppefællesskab, hvor alle børn har mere eller mindre synlige roller.
- er karakteriseret af gentagne udstødelseshandlinger, som står på over en periode, og som i sin helhed signalerer: ”Du er ikke med her”.
- kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkende – og mere eller mindre synlig.
- forudsætter en magtubalance, hvor det er blevet socialt accepteret, at en eller flere er mindre værd end andre.
- foregår i en social sammenhæng, som det barn, der bliver mobbet, ikke kan trække sig fra. Det kan fx være i børnehaven, i skolen eller til en fritidsaktivitet.
Kilde: Friformobberi.dk
Definition af digital mobning:
Grundlæggende er der de samme mekanismer til stede som ved mobning i øvrigt. Der kan suppleres med øvrige punkter
- kan ske med skjult afsender, og derfor ikke muligt at adressere for mobbeoffer.
- der kan ske en voldsom eksponering af mobbeoffer, som ikke er mulig at fjerne igen – der trækkes digitale spor.
Forebyggelse
Sådan forebygger vi mobning | Rettet mod | Ansvarlige | Tidsplan | |
---|---|---|---|---|
Gennem undervisningen |
Der arbejdes med klassens fællesskaber og trivsel i den daglige undervisning herunder legegrupper, klassemøder, CL-strukturer og andre voksenstilladserede samarbejdskonstellationer.
|
Alle klasser
|
Team |
Løbende |
Leveregler | Der formuleres leveregler - herunder digitale spilleregler | |||
Ture | Der arbejdes med klassens fællesskaber på ekskursioner, lejrskoler, udeskole mm. | Alle | Pædagogisk personale | Løbende |
Elevkurser |
Konflikthånderingskurser
Uddannelse og systematisering af bevægelsescoaches
Uddannelse og systematisering af legepatruljer med elever på tværs af mellemtrinsklasser rettet mod guidning af indskolingselever i frikvarterer |
5. årgang
Udskoling
Mellemtrin - indskoling |
Inklusionsvejleder | |
På tværs |
Venskabsklasser på tværs af årgange:
Flexfag på mellemtrinnet – med fokus på undervisning på tværs |
Mellemtrin | Team | På trivselsdagen marts og i løbet af året |
I frikvartererne |
Legeaftaler i frikvartererne i indskolingen
Alle elever holder pauserene på skolen, og involveres i, hvordan der skabes gode frikvarterer |
Indskoling | Team | Løbende – hele året |
Samarbejde ml. skole og SFO |
Indskoling
|
Pædagogisk personale i indskolingen | Løbende hele året | |
På digitale medier | Arden Skole har udviklet en treårig digital handleplan vedrørende digital dannelse. Der arbejdes systematisk med kompetenceudvikling og oplæg fra , digitale spilleregler, debat og forebyggende drøftelser. Desuden undervises der efter materialer fra Center fra Digital Dannelse. |
16 – 17: Rettet mod hhv. personale, mellemtrins elever, forældre på mellemtrin
|
Pædagogisk personale og ledelse, forældre, elever | Løbende |
Samarbejde med forældre |
Den gode klasse: aftaler omkring fødselsdage, spise-legegrupper, forældrenes anerkendende dialog med hinanden og om hinandens børn.
|
Forældre i alle klasser | Afdelingsleder, inklusionsvejleder | |
Særlige arrangementer | Skolefester Idrætsdag Trivselsdag Implementering af skolens værdier på alle niveauer |
Hele skolen |
Pædagogisk personale og ledelsen |
Særlige dage |
Pædagogiske tiltag |
Systemisk tankegang i LP
|
Håndtering
Sådan håndterer vi mobning | Rettet mod | Ansvarlige | Tidsplan | |
---|---|---|---|---|
Tilskuer til mobning |
I værdien Ansvarlighed, arbejder vi med elevernes mod til at turde sige fra overfor mobning. Som elev Bed om hjælp fra de voksne
Som team Er analyserende og retter opmærksomhed på de samspilsmønstre, der er i børnegruppen og de enkelte børns perspektiver Tilrettelægger en indsats med det formål at bryde de uhensigtsmæssige mønstre - optimalt i samarbejde med forældregruppen
Retter henvendelse til de øvrige forældre/forældrerådet, hvis muligt. Dette sker i gensidig respekt og åbenhed overfor de forskellige oplevelser af situationen Retter henvendelse til teamet med åbenhed overfor de forskellige børns perspektiver |
Elever og forældre | Skole og hjem | Løbende |
Klassen/børnegruppen |
Klassemøde Elevsamtaler Dialog om situationen, formidling af tydelig plan for, hvad vi hver især gør fremadrettet - anvisninger til børnene, så de ved hvordan de skal handle |
Klassen De enkelte elever |
Pædagogisk personale | |
De involverede børn | Der arbejdes systemisk rundt om problematikken med alle involverede parter. Børnene guides hver især til, hvordan de fremadrettet handler. Der rettes særligt fokus på offerets trivsel |
De enkelte elever Elevgrupper Klassen Forældre |
Pædagogisk personale | |
Forældre og fagteam |
Vi følger kommunikationsstrategi ved konflikter eller ’kritiske hændelser’ Vi har fokus på, at der skal kommunikeres på mange planer, og vi har gode erfaringer med at mødes, Hvis der er tale om mobning eller andre kritiske hændelser. |
Forældre Personale |
Forankring
Der arbejdes systematik med trivselsmålingen
Der sker Opfølgning på arbejdet med klassens fællesskab på de to årlige klassekonferencer
Der er sket sparring med pædagogisk udvalg.
Antimobbestrategi er præsenteret på Pædagogisk Arrangement d. 11. september 2017.
Der orienteres til forældremøder af team eller afdelingsleder.
Mobbestrategi er udarbejdet af
Inklusionsvejledere og pædagoger i samarbejde med Kirsten Vibjerg
Strategi mod digital mobning på Arden Skole (Handleplansarbejde er i gang og afsluttes 2019)
Forebyggelse
På Arden Skole arbejdes der med en målrettet forebyggende indsats imod digital mobning. Se ”Handleplan for digital Mobning” Det er vores overbevisning, at mobning først og fremmest skal bekæmpes med en forebyggende indsats. Derfor arbejdes der systematisk med elevernes dannelse. Forældre og personale klædes bedst muligt på med nyeste viden på området og sammen drøfter rammesætning og de dannelsesmæssige aspekter.
I årene 2016 – 2019 er i værksat en omfattende kompetenceudvikling for elever, personale og forældre. Sideløbende arbejdes der i pædagogiske sammenhænge med, hvordan der sætters rammer for brug af de sociale medier i skolen. Dette med inddragelse af bestyrelse, ledelse, personale, forældre og elever.
Der undervises desuden systematisk med nyudviklet online materiale fra ”Center for Digital Dannelse” på 0. 3.6. og 8. klassetrin i samarbejde med SSP i Mariagerfjord Kommune.
Indgribende
Hvis elever på Arden Skole oplever konflikter i skolen med de sociale medier involveret arbejder vi med vores professionelle viden om konflikthåndtering, som i andre sammenhænge, hvor konflikter opstår. Er konflikterne af større omfang, og/eller er der tale om mobning involveres elevernes forældre. Vi arbejder i denne sammenhæng ud fra: ”procedure ved konflikter eller kritiske hændelser”, som beskriver, hvordan konflikter i almindelighed håndteres. Herunder også mobning.
I grove tilfælde af mobning, hvor dialog ikke fører til ophør af mobning og vilje til ophør af mobning, følger vi skolens princip: ”Principper for fremme af god adfærd og trivsel” og i yderstede konsekvens anvendes sanktionsmuligheder ud fra gældende lovgivning ”Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen”